KOULUTTAJA OY

muistelu

Etusivu
Tulevaisuuden muistelu

Tom Erik Arnkil, Esa Eriksson ja Robert Arnkil kehittivät yhdessä Stakesin Verkostotutkimus ja kehittämismenetelmät ryhmän (Verk) kanssa ennakointidialogimenetelmän Tulevaisuuden muistelu. Erikoistutkija Riitta-Liisa Kokko on kirjoittanut aiheesta kirjan Tulevaisuuden muistelu, 2006.

Tulevaisuuden muistelemisen avulla asiakas on parhaimmillaan aktivoitunut ja valtaistunut hoitamaan omia asioitaan. Menetelmä myös voimaannuttaa irrottaessaan ajatuksia joskus vaikeastakin nykyhetkestä tulevaisuuteen, josta on löydettävissä toivoa. Sen avulla on löytynyt uusia tulokulmia omaan tilanteeseen.

Olen soveltanut omassa Tulevaisuuden muistelu -ohjauksessani tätä menetelmää yhdessä Jaana Utin kirjasta "Kiihdytyksiä omenapuutarhassa" löytämieni menetelmien kanssa.
Niissäkin asioita tarkastellaan tavoitetilasta käsin. Mukaan olen liittänyt myös ratkaisukeskeisiä sekä NLP:stä soveltamiani menetelmiä.

Ohjaus sisältää alkukeskustelun lähtötilanteesta, ohjatun tulevaisuuden muistelun, yhteenvedon ja konkreettiset askeleet sekä muistiinpanot itse tulevaisuuden muistelun kulusta. Ohjaus kestää 2-4 tuntia. Tarvittaessa sovitaan seurantatapaaminen.

Menetelmä soveltuu kenelle tahansa, joka haluaa laajentaa näkökulmiaan tämän hetkisestä tilanteestaan.
Se tarjoaa näköalapaikan oman elämän suuntaviivojen laatimiseen ja oivalluttaa huomaamaan suunnitelmien esteenä olevia tekijöitä. Menetelmä sopii erityisesti aloitteleville yrittäjille!

Tulevaisuuden muistelua voi käyttää sekä yksilöille että ryhmille.

Ota yhteyttä, jos kiinnostuit menetelmästä (ks. Yhteystiedot).

Etusivulle

Etusivu